انواع دوربینی

انواع دوربینی
دوربینی از بیماری‌های چشم است که انواع مختلفی دارد و آنچه در همه انواع این بیماری اهمیت دارد، تشخیص به موقع و درمان سریع است.
در دوربینی، تصویر در پشت شبکیه متمرکز می‌شود و به همین دلیل فرد می‌تواند تصاویر دور را ببیند ولی تصاویر نزدیک را یا به خوبی نمی‌بیند یا برای دیدن آنها باید تمرکز بیشتری کند و فشار بیشتری به چشمش وارد کند. بعضی جوان‌ها با استفاده از تطابق می‌توانند تصویر واضحی را از شیء دوردست در شبکیه ایجاد کنند و با تلاش اشیای نزدیک را نیز واضح ببینند. به این حالت از دوربینی، دوربینی مخفی می‌گویند.
این تلاش مضاعف و فشار بیش از حد به چشم، باعث خستگی این عضو می‌شود. این حالت شاید در یک نوجوان قابل تحمل باشد ولی در افراد بزرگ‌تر نیاز به تجویز عینک دارد.
از علایم تشخیص دوربینی مخفی در نوجوانان، شکایت از خستگی چشم بعد از مطالعه است؛ چون این نوجوانان هنگام مطالعه با خستگی چشم مواجه یا دچار سردرد می‌شوند، و بی‌توجهی به بررسی دقیق چشم‌های آنها می‌تواند علاوه بر تشدید مشکلات چشم به افت تحصیلی‌شان منجر شود. تشخیص و درمان این بیماران به این دلیل بسیار مهم و قابل تاکید است که در تشخیص و اصلاح انحراف آشکار چشم به سمت داخل، بسیار اهمیت دارد زیرا اصلاح کامل دوربینی می‌تواند موجب بهبود این انحراف شود؛ به شرطی که در بچه‌ها به موقع تشخیص داده و درمان شود. حالتی از دوربینی که توسط روند تطابق قابل‌اصلاح نیست، دوربینی آشکار نام دارد که یکی از علل شایع کاهش تیزبینی در کودکان است. کاهش تیزبینی در کودکان سریعا به سمت کاهش بینایی پیش می‌رود و متقابلا سریع‌تر و بهتر بهبود می‌یابد؛ به شرط اینکه به موقع تشخیص داده شود و درمان آن انجام شود. از آنجا که بچه‌ها نمی‌توانند مانند بزرگسالان بگویند چه مشکلی دارند و به چشم‌پزشک مراجعه کنند، شما باید آنها را به موقع نزد پزشک ببرید.
افزایش سن از دیگر علل بروز دوربینی است. بسیاری از افراد در جوانی هیچ مشکلی در بینایی ندارند ولی با افزایش سن در انجام کارهایی که نیاز به نزدیک‌بینی دارند، دچار مشکل می‌شوند و در نهایت، در دیدن اشیا دچار تاری دید می‌شوند. در نهایت باید اضافه کنم که از علایم مهم دوربینی می‌توان به سردرد، به ویژه هنگام مطالعه (سردردی که بیشتر در پیشانی احساس می‌شود)، تاری دید هنگام دیدن اشیای دوردست و همچنین تاری دید ناگهانی به علت اسپاسم در تطابق تصاویر اشاره کرد. در بررسی‌ها مشخص شده است که حساسیت به نور هم در بیماران دوربین شایع‌تر است ولی علت آن مشخص نیست. مراجعه به موقع به چشم‌پزشک می‌تواند در تشخیص و درمان مشکل مفید باشد.

پی‌نوشت‌ها:

* چشم‌پزشک، فوق‌تخصص بیماری‌های اربیت

منبع:www.salamat.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد